четвъртък, 24 януари 2013 г.

Упражнения по увереност


Представям ви поредното интервю, публикувано в ноемврийския брой на сп. Джой, с професионалния коуч Моника Борн. 
Темата е увереността и как да я развием и затвърдим като отношение и позиция към себе си.
Приятно упражнение! :) 

Като системен коуч, ти предлагаш професионални съвети не само на фирми, но и на частни лица, които искат да променят живота си. Каква е предпоставката за това наистина да реализираме положителна промяна?

Персоналният коучинг е да помогнеш на човек да си помогне сам. Целта е да разпознаем духовните си и емоционални възможности и да ги увеличим. Важна тук е собствената воля за промяна. Клиентът се научава как да промени ъгъла си на виждане, да види собствения си потенциал, да разкрие по-пълно своята личност. Казано с две думи - представата, която има за себе си, става по-ясна.

Как успява човек да стане по-самоуверен?
Има много хубави практически упражнения за това. Например "10-те пръста на ресурсите": постави двете си длани върху лист хартия. Линиите на всеки пръст се очертават на листа. За всеки пръст, потърси умение или талант, които притежаваш. При това си задай следните въпроси: Кой съм аз? Какво обичам да правя? Какво ме мотивира да го правя? С кои свои умения се гордея? За какво получавам комплименти? Какво казва за мен най-добрата ми приятелка? Запиши всеки от тези ресурси върху листа хартия. Например: десния палец е за риторични умения, левия за креативност, безименния пръст за доверието в приятелите.

Какво става, когато картината е готова?
Вгледай се много добре. Това са само 10 от твоите възможности и силни качества.  Когато ти е нужна сила, погледни пръстите си - всеки от тях носи поне една твоя способност.

А има ли начин така да тренирам самочувствието си, че да не се налага да поглеждам към ръцете си?
Много по-лесно е, когато човек се научи да разпознава мислено потенциала си. За целта е подходяща Life Mandala. Думата "мандала" означава символична кръгла или квадратна постройка. Рисувайки мандала, човек получава обща визия за най-важните ценности и собствените си силни страни. И тук ти трябва лист хартия и много неща, с които да рисуваш. Трябва ти и твоя снимка.

Можеш ли да обясниш какво конкретно се прави?
Следват седем стъпки.
1. Отдели малко време да се отпуснеш и вглъбиш в себе си
2.  Постави листа пред себе си и в средата залепи снимката. Това означава - със своя потенциал, аз съм в центъра на своя свят.
3. Задай си въпроса кои сфери на живота ти са важни за теб. Семейство, професия, свободно време, приятелства, хоби, култура
4. Нарисувай всяка от тези области в кръг около снимката
5. Следващата стъпка е да обозначиш какви способности в тези области вече притежаваш. Запитай се - какво правя аз и коя съм? Колко точно го правя? Какъв потенциал влагам? Опитай се да намериш максимално количество отговори.
6. Запиши своя потенциал във всяка сфера на живота си. Оформи картината в цветове.
7. Предизвикателство: в следващия кръг можеш да запишеш своите слаби страни, но винаги в позитивен аспект. Така под заключението "Много съм критична", веднага трябва да запишеш: работя много прецизно и съм точна.
Една "добра" слабост е по-добре от една "лоша" силна страна.
  

Няма коментари:

Публикуване на коментар